Cloud nie je cieľ, len prostriedok. Najskôr si treba definovať problém

Publikované od 23. novembra 2023

Domov  ──  Aktuálne  ──  Tlačové správy  ──  Cloud nie je cieľ, len prostriedok. Najskôr si treba definovať problém

Sedemdesiat percent podnikovej pracovnej záťaže bude do roku 2024 v cloude. Až tri zo štyroch organizácií však nemajú cloudovú stratégiu, ktorá by sa prispôsobila tomuto trendu. Podľa výskumnej spoločnosti Gartner navyše väčšina firiem prichádza s plánom až potom, ako už s cloudom získali nejaké skúsenosti.

„Samotnému prechodu do cloudu by pritom mala predchádzať dôkladná analýza. Cloud totiž nie je samoúčelný; pre podnik by nemalo byť využívanie cloudových služieb cieľom, len preto, že je to moderné a že to robia ostatní. Cloud je len prostriedok. Podnik by sa mal v prvom rade pozrieť na to, aký obchodný problém potrebuje vyriešiť. Naň môže byť odpoveďou aj cloud,“ hovorí odborník spoločnosti Eviden Milan Paštrnák.

Cloud ponúka veľký výpočtový výkon, dostupnosť odkiaľkoľvek či výraznú úroveň zabezpečenia. Vysoká miera škálovateľnosti umožní firmám riešiť sezónne špičky, flexibilita zase uľahčí inovácie. Do cloudu možno presunúť len niektoré aplikácie, no aj kompletnú IT infraštruktúru organizácie. Miera by však vždy mala závisieť od cieľov, ktoré treba dosiahnuť. Zároveň platí, že nasadenie cloudu v organizácii by malo prebiehať evolučne a nie revolučne.

 

Na začiatku je zvedavosť

„V prvej, analytickej fáze by si organizácia mala určiť nielen cieľ, ale i spôsob, akým si overí jeho dosiahnutie,“ vysvetľuje expert Evidenu. Toto obdobie, ktoré sa nazýva aj Cloud curious, je začiatkom záujmu o cloud. Vtedy je vhodné stretnúť sa s odborníkmi, absolvovať orientačné workshopy či diskutovať so všetkými účastníkmi, ktorých sa prechod na cloud môže dotknúť. Ak je výsledkom, že cloudové riešenie je výhodné, túto fázu zavŕši dizajn riešení a plán prechodu rozdelený na jednotlivé kroky.

„Jedným z najhorších spôsobov migrácie totiž je zobrať existujúcu infraštruktúru a preniesť ju bez zmien do cloudu,“ vysvetľuje M. Paštrnák. „To je však zároveň veľmi častá chyba, s ktorou sa stretávame. Takýto postup môže priniesť neefektívny a finančne veľmi nákladný výsledok,“ upozorňuje.

Ďalšou fázou prerodu organizácie je takzvané obdobie Cloud comfort – vtedy už sú nasadené prvé riešenia, firma prakticky skúša, čo funguje a zvyká si na zmeny, ktoré so sebou transformácia prináša. Vyhodnocuje sa úspešnosť nasadenia a skúmajú sa ďalšie možnosti.

„Poslednou fázou je cloud native. Vtedy už je už organizácia s cloudom zžitá, agilne využíva všetky výhody, pružne reaguje na svoje potreby a dokáže z cloudu vyťažiť maximum. Pri rozmýšľaní nad ďalšími inováciami už s cloudom počíta od začiatku,“ hovorí expert.

 

Nové trendy

Takáto organizácia už aktívne sleduje aktuálne trendy. V spolupráci s odborníkmi môže nasadiť takzvaný multicloud, čiže kombináciu cloudových riešení od rôznych poskytovateľov alebo hybridný cloud, čo je kombinácia verejného a privátneho cloudu.

Ďalším trendom je aj rozširovanie služieb. „Viac možností však prináša aj väčšiu zložitosť implementácie a ďalšie výzvy, ktoré sú s tým spojené,“ vysvetľuje odborník, prečo by aj rozširovaniu služieb mal predchádzať proces analýz a ich nasadzovanie by malo sledovať určenú stratégiu.

Cloudu nahráva aj ďalší moderný trend – riešenia, využívajúce umelú inteligenciu, sú náročné na objemy dát a výpočtový výkon, potrebný na ich spracovanie.

Informačné technológie v organizácii by sa mali vyvíjať v súlade s jej potrebami. „Ak sa cloud správne uchopí, môže spoločnosti výrazne pomôcť,“ hovorí odborník z Evidenu.

O spoločnosti Atos

Atos je globálnym lídrom v oblasti digitálnej transformácie s približne 82 000 zamestnancami a s ročným obratom približne 10 miliárd eur. Ako európska jednotka v oblasti kybernetickej bezpečnosti, cloudu a vysokovýkonného výpočtového výkonu poskytuje skupina na mieru šité end-to-end riešenia pre všetky priemyselné odvetvia v 69 krajinách sveta. Atos je priekopníkom v oblasti dekarbonizačných služieb a produktov, a zaväzuje sa k bezpečnej a dekarbonizovanej digitálnej budúcnosti pre svojich klientov. Atos je SE (Societas Europaea) a je kótovaný na Euronext Paris. Účelom spoločnosti Atos je pomáhať navrhovať budúcnosť informačného priestoru. Jej odborné znalosti a služby podporujú rozvoj znalostí, vzdelávania a výskumu v multikultúrnom prístupe a prispievajú k rozvoju vedeckej a technologickej excelencie. Na celom svete umožňuje skupina svojim zákazníkom, zamestnancom a členom spoločnosti žiť, pracovať a rozvíjať sa udržateľne v bezpečnom a zabezpečenom informačnom priestore. Spoločnosť Atos pôsobí v Slovenskej republike od 1. októbra 2011 po akvizícii spoločnosti Siemens IT Solutions and Services, s.r.o.

O spoločnosti Eviden

Eviden je lídrom novej generácie v oblasti digitálnej transformácie založenej na dátach, dôveryhodnosti a udržateľnosti, s bohatým portfóliom patentovaných technológií. S celosvetovo vedúcimi pozíciami v oblasti pokročilého výpočtového výkonu, bezpečnosti, AI, cloudu a digitálnych platforiem poskytuje hlboké odborné znalosti pre všetky priemyselné odvetvia vo viac ako 47 krajinách. Spája 41 000 svetových talentov a rozširuje možnosti dát a technológií naprieč digitálnym kontinuom, teraz i pre budúce generácie. Eviden je spoločnosť skupiny Atos s ročným obratom približne 5 miliárd eur. Eviden prevádzkuje obchodnú činnosť pod nasledujúcimi značkami: AppCentrica, ATHEA, Cloudamize, Cloudreach, Cryptovision, DataSentics, Edifixio, Engage ESM, Evidian, Forensik, IDEAL GRP, In Fidem, Ipsotek, Maven Wave, Profit4SF, SEC Consult, Visual BI, X-Perion. Eviden je registrovaná ochranná známka. © Eviden SAS, 2025.

O spoločnosti Tech Foundations

Tech Foundations je obchodná línia skupiny Atos, ktorá je lídrom v oblasti spravovaných služieb. Zameriava sa na hybridnú cloudovú infraštruktúru, skúsenosti zamestnancov a technologické služby prostredníctvom dekarbonizovaných, automatizovaných a AI-riadených riešení. Jej 41 000 zamestnancov posúva to, na čom záleží, pre podniky, inštitúcie a komunity na celom svete. Pôsobí v 69 krajinách s ročným obratom približne 5 miliárd eur.

Kontakt pre médiá

Sylvia Žažová

Head of Marketing & Communications