Kvalitné dáta dnes potrebujete už aj pri predaji lístkov 

Publikované od 11. októbra 2024

Domov  ──  Aktuálne  ──  Tlačové správy  ──  Kvalitné dáta dnes potrebujete už aj pri predaji lístkov 

Ani umelá inteligencia nie je inteligentná, ak využíva pri tvorbe informačnej hodnoty neoverené informaáčné zdroje a poznatky. V tomto prípade, sa technológia budúcnosti, ako sa jej niekedy hovorí, sa môže stať nástrojom manipulácie. Nevyhnutným krokom pre úspešnú digitálnu transformáciu akýchkoľvek služieb je preto dôsledná tvorba a udržiavanie znalostných databáz. „Máme infraštruktúru, procesy, metodiku a odborníkov, ktorí to dokážu,“ hovorí Peter Balco, expert spoločnosti Eviden. O detailoch bude rozprávať v bloku Digitalizácia. 

Čo je to vlastne digitálna transformácia? 

Táto otázka zvyčajne zvádza na odpoveď, že ide o prechod z papierovej do digitálnej formy, no to nie je pravda. Presnejšie je, že je to zmena kultúry poskytovania služby, podporená informačnými technológiami. Po príklady nemusíme chodiť ďaleko – porovnajte si, čo ste museli absolvovať, ak ste si pred dvadsiatimi rokmi chceli kúpiť napríklad cestovný lístok alebo objednať taxík a ako to viete spraviť dnes. Je to stále rovnaká služba, ale už ju dostávate iným spôsobom, v inej kvalite, inou rýchlosťou. 

Ako s tým súvisia znalostné databázy? 

Ak chceme služby transformovať, zrýchľovať a zvyšovať produktivitu, využívame rôzne typy filtrácií a integrácií poznatkov. Jednou z nich je aj umelá inteligencia. Na to, aby sme však výstupu umelej inteligencie mohli veriť, musí byť pravdivý, relevantný a overiteľný.. Ak dostaneme nesprávny údaj napríklad v prípade nezáväzného textu, výsledkom môže byť hoax alebo nejaká úsmevná situácia. Čo však v prípade, že riešim technológiu vo výrobnom procese alebo napríklad službu v zdravotníctve? Predtým, ako budeme nasadzovať riešenia s umelou inteligenciou, ktoré súvisia s digitálnou transformáciou, je potrebné mať kvalitný súbor dát, informácii a poznatkov , z ktorých ktorým možnobude dôverovať.  

Ten získame ako? 

Riadime sa modelom dáta – informácia – znalosť – múdrosť. Pre lepšiu predstavu – ak meriate vonkajšiu teplotu, dátami je, že je vonku teplota 5 stupňov, informáciou, že je zima a znalosťou, že sa asi treba teplo obliecť. Múdrosť je možné v tejto súvislosti interpretovať ako pranostiku. Na to aby sme vedeli automatizovať a digitalizovať poskytované služby, potrebujeme súbor overených informácií, ktoré sa v čase prirodzene vyvíjajú. Musí navyše existovať kompetencia, ktorá bude pravdivosť týchto informácií schvaľovať. Tieto informačné zdroje musia byť uložené v takzvanej znalostnej databáze, ktorá sa pravidelne aktualizuje a je bezpečne chránená pred zneužitím, napríklad neoprávnenou modifikáciou. 

Čo na vybudovanie takej znalostnej databázy treba? 

Znalostná databáza je komplexný informačný systém využívajúci hardvérové a softvérové komponenty, sieťové komponenty a zvládnutú kybernetickú bezpečnosť. Kľúčovým komponentom je vhodný softvérový produkt na uchovávanie, triedenie, selekciu, udržiavancie poznatkov, informácii a zabezpečenie ich životného cyklu. Prirodzene, tieto aktivity musia mať silnú   procesnú  podporu nie iba z pohľadu nástroja, ale aj procesného riadenia v organizácii.  

Spoločnosti Eviden disponuje vhodnými riešeniami, metodikou,  procesmi aj odbornými kapacitami pre tvorbu znalostných databáz u svojich zákazníkov. 

Ako taký proces budovania databázy prebieha v praxi? 

Vychádzame z katalógu služieb, ktoré sú poskytované jednotlivým zákazníkom. V procese prevádzky prevádzkovatelia služieb generujú veľké množstvo dát a informácii, ktoré majú svoju hodnotu v čase, Tieto je potrebné vhodne vyhodnotiť, kategorizovať, agregovať  tak, aby ste ich mohli následne v budúcnosti využiť. 

Vrátim sa k svojmu príkladu. Ak si kúpite lístok na stanici, ide o anonymnú transakciu. Dáte peniaze, dostanete lístok, tým sa všetko končí. Viete zozbierať možno dáta o tom, aký lístok bol predaný, na akú vzdialenosť, koľko stál a koľko cestujúcich si taký lístok kúpilo. Ak však poskytujete túto službu elektronicky, už je potrebná registrácia, čiže zbierate osobné údaje a musíte spĺňať GDPR. Musíte mať spojenie s bankou, zabezpečiť a ochrániť transakciu. Tých dát je omnoho viac a na ich základe už vlastník služby môže pomocou štatistických metód rozmýšľať nad tým, ako vie svoju službu zrýchliť či skvalitniť. My mu pomôžeme vybudovať databázovú infraštruktúru, navrhneme ako dáta uložiť, s akou úrovňou bezpečnosti, rýchlosťou konektivity, sieťovou kapacitou. Vieme poskytnúť aj činnosti, súvisiace so samotným životným cyklom dát. 

O Eviden

Spoločnosť Eviden v rámci Atosu pokrýva oblasť digitálnych služieb, cloudu, big data a bezpečnosti. Bude globálnym lídrom v oblasti dátovo orientovanej, dôveryhodnej a udržateľnej digitálnej transformácie. Ako digitálny podnik novej generácie, ktorý je celosvetovo na popredných pozíciách v oblasti digitálnych služieb, cloudu, dát, pokročilého počítania a bezpečnosti, prináša hĺbkové odborné znalosti pre všetky odvetvia vo viac ako 53 krajinách. Spojením jedinečných špičkových technológií v celom digitálnom kontinuu s 57-tisíc talentmi svetovej triedy spoločnosť rozširuje možnosti technológií pre podniky i verejné orgány a pomáha im budovať ich digitálnu budúcnosť. Eviden patrí do skupiny Atos s ročným objemom tržieb vo výške približne 5 miliárd eur.

Kontakt pre médiá

Sylvia Žažová

Head of Marketing & Communications