Cloudu sa nevyhnete. Ale využívajte ho správne

Publikované od 16. novembra 2023

Domov  ──  Aktuálne  ──  Tlačové správy  ──  Cloudu sa nevyhnete. Ale využívajte ho správne

Prechod do cloudu už nie je otázkou či ani kedy. Ostatne, aj analytici zo spoločnosti Gartner predpovedajú, že do roku 2026 až tri štvrtiny všetkých organizácií prijmú model digitálnej transformácie, ktorý bude založený práve na ňom. No hoci cloud prináša nepopierateľné výhody, nejde o univerzálne riešenie. Aby z neho organizácia dokázala vyťažiť maximum, tak by jeho nasadeniu mala predchádzať dôkladná analýza jej potrieb a hľadanie optimálneho riešenia.

„Na Slovensku sa pomerne často zamieňa bežná virtualizácia a cloudové služby,“ hovorí Ján Beňadik, odborník spoločnosti Eviden. „To nezriedka vedie k nepochopeniu, keď organizácia od cloudu očakáva ekvivalent infraštruktúry, ktorú má postavenú doma,“ vysvetľuje. Cloud je však niečo širšie, ide o stovky služieb. Ak si ich podnik nezvolí správne, môže ho prekvapiť rádovo vyššia cena.

 

Škálovatelnosť i bezpečnosť

Kedy sa teda cloud oplatí? „Cloudové služby majú význam, ak potrebujem napríklad svetovú dostupnosť. Majú význam, ak potrebujem elasticitu služieb. A určite sa na ne treba pozrieť, ak chcem bezpečnosť,“ hovorí Milan Paštrnák, expert na cloudové služby z Evidenu. Spomína pritom príklad firmy, ktorá sa stala terčom kybernetických útokov. Zatiaľ čo jej trvalo 2-3 týždne, kým prišla s riešením ako odfiltrovať škodlivé prístupy na základe geolokácie, v prípade cloudového riešenia by to bola otázka niekoľkých klikov.

Cloud je určite vhodné riešenie pre firmy, ktoré potrebujú škálovateľnosť, očakávajú rast, prípadne také, ktoré sa stretávajú s veľkými výkyvmi potreby výpočtového výkonu. Rozhodne ide o cestu aj pri budovaní firmy na zelenej lúke. Vtedy však treba celú architektúru už vopred prispôsobiť tomuto zámeru.

 

Poradia odborníci

Čo však v prípade, ak už máte zabehnutú firmu s existujúcou infraštruktúrou? „Jedným z najhorších spôsobov migrácie je vziať všetky veci, ktoré bežia on-premise a preniesť ich vcelku na cloudovú infraštruktúru,“ hovorí M. Paštrnák.

Najjednoduchšie je preto poradiť sa s odborníkmi. „Na prvom workshope si so zákazníkom prejdeme jeho očakávania, uistíme sa, či rozumie, čo cloud znamená a či si okrem výhod uvedomuje aj výzvy, ktoré môže migrácia priniesť,“ hovorí odborník spoločnosti Eviden.

Druhým krokom je dôkladná analýza IT prostredia vo firme. Oplatí sa rozsegmentovať ho na jednotlivé oblasti a pozrieť sa na to, kde a ako môže byť cloud výhodný. Vhodné je rozčleniť si prostredie na funkčné časti – či už je to e-mail a kancelárske nástroje, účtovníctvo, úložisko alebo ERP systém.

„Cloud totiž treba využívať na veci, na ktoré sa využívať má. Ak má firma z pohľadu výpočtového výkonu predvídateľnú prevádzku a pracuje s objemami dát, na ktoré potrebuje istú infraštruktúru, zrejme bude vlastná prevádzka lacnejšia. V iných prípadoch bude zase ten neporovnateľne výhodnejší – načo napríklad prevádzkovať vlastné servery a databázy, keď existuje cloudový kancelársky balík, ktorý dokáže tieto potreby naplniť bez starostí a výhodne,“ hovorí M. Paštrnák.

 

Dôležitá je ekonomickosť

Tretím krokom je návrh migrácie s časovým plánom. Pri ňom zohráva rolu napríklad to, do akej miery je cloudové riešenie zintegrované s ďalšími systémami – HR modul môže byť napríklad prepojený s dochádzkovým systémom, ktorý zase môže byť integrovaný s čipovým systémom na vstupe do budovy. „Migrovať sa dá úplne všetko. Treba sa však pozrieť aj na ekonomickosť takého kroku,“ hovorí odborník Evidenu.

S tým úzko súvisí posledný krok prípravnej fázy – výpočet celkových nákladov na isté obdobie a porovnanie s alternatívami. „Ak sa cloud neuchopí gramotne, môže byť veľmi drahý. No nie je otázka, či ísť do cloudu alebo nie, odpoveď je určite áno. Rovnako nie je otázka kedy, pretože už včera bolo neskoro. Otázka dnes znie, s čím ísť do cloudu,“ uzatvára odborník.

O spoločnosti Atos

Atos je globálnym lídrom v oblasti digitálnej transformácie s približne 82 000 zamestnancami a s ročným obratom približne 10 miliárd eur. Ako európska jednotka v oblasti kybernetickej bezpečnosti, cloudu a vysokovýkonného výpočtového výkonu poskytuje skupina na mieru šité end-to-end riešenia pre všetky priemyselné odvetvia v 69 krajinách sveta. Atos je priekopníkom v oblasti dekarbonizačných služieb a produktov, a zaväzuje sa k bezpečnej a dekarbonizovanej digitálnej budúcnosti pre svojich klientov. Atos je SE (Societas Europaea) a je kótovaný na Euronext Paris. Účelom spoločnosti Atos je pomáhať navrhovať budúcnosť informačného priestoru. Jej odborné znalosti a služby podporujú rozvoj znalostí, vzdelávania a výskumu v multikultúrnom prístupe a prispievajú k rozvoju vedeckej a technologickej excelencie. Na celom svete umožňuje skupina svojim zákazníkom, zamestnancom a členom spoločnosti žiť, pracovať a rozvíjať sa udržateľne v bezpečnom a zabezpečenom informačnom priestore. Spoločnosť Atos pôsobí v Slovenskej republike od 1. októbra 2011 po akvizícii spoločnosti Siemens IT Solutions and Services, s.r.o.

O spoločnosti Eviden

Eviden je lídrom novej generácie v oblasti digitálnej transformácie založenej na dátach, dôveryhodnosti a udržateľnosti, s bohatým portfóliom patentovaných technológií. S celosvetovo vedúcimi pozíciami v oblasti pokročilého výpočtového výkonu, bezpečnosti, AI, cloudu a digitálnych platforiem poskytuje hlboké odborné znalosti pre všetky priemyselné odvetvia vo viac ako 47 krajinách. Spája 41 000 svetových talentov a rozširuje možnosti dát a technológií naprieč digitálnym kontinuom, teraz i pre budúce generácie. Eviden je spoločnosť skupiny Atos s ročným obratom približne 5 miliárd eur. Eviden prevádzkuje obchodnú činnosť pod nasledujúcimi značkami: AppCentrica, ATHEA, Cloudamize, Cloudreach, Cryptovision, DataSentics, Edifixio, Engage ESM, Evidian, Forensik, IDEAL GRP, In Fidem, Ipsotek, Maven Wave, Profit4SF, SEC Consult, Visual BI, X-Perion. Eviden je registrovaná ochranná známka. © Eviden SAS, 2025.

O spoločnosti Tech Foundations

Tech Foundations je obchodná línia skupiny Atos, ktorá je lídrom v oblasti spravovaných služieb. Zameriava sa na hybridnú cloudovú infraštruktúru, skúsenosti zamestnancov a technologické služby prostredníctvom dekarbonizovaných, automatizovaných a AI-riadených riešení. Jej 41 000 zamestnancov posúva to, na čom záleží, pre podniky, inštitúcie a komunity na celom svete. Pôsobí v 69 krajinách s ročným obratom približne 5 miliárd eur.

Kontakt pre médiá

Sylvia Žažová

Head of Marketing & Communications