Unikátna platforma lídrov v elektromobilite vníma nárast záujmu firiem o e-fleety z viacerých odvetví, no aj obavy z prevádzky, najmä tiež rizika požiarov a zodpovednosti za ne, ak zamestnanci budú nabíjať firemné autá doma.
Hoci Slovensko má vzhľadom na počet elektromobilov jednu z najhustejších verejných nabíjacích sietí a na trh prichádzajú dostupnejšie modely s vyšším dojazdom, prechod firiem na elektrické flotily stále nie je jednoduchý. Ako sa ukázalo na biznis raňajkách E-mobility Ekosystém „Čo firmy čaká, keď sa rozsvieti zelená“, spoločnosti narážajú na množstvo predsudkov aj praktických výziev. Jednou z úloh je potreba edukovať zamestnancov a získať ich podporu pre zelenú flotilu, no problematická je tiež pripravenosť firiem na vlastnú nabíjaciu infraštruktúru.
„Firmy veľakrát vidia bariéry v sídlach svojich spoločností, budovy nie sú pripravené na nabíjaciu infraštruktúru, alebo sa boja rizika požiarov. Napríklad, ak by dali zamestnancom elektrické autá s možnosťou nabíjať doma, nechcú ručiť za škody na majetku, ak by došlo k požiaru. Trápi ich aj cena a celkovo počiatočné investície. Kvôli vládnym konsolidačným balíčkom firmy ťažko plánujú dlhodobo, boja sa investovať, zasiahla ich transakčná daň, pričom je tu limitovaná, resp. žiadna podpora zo strany štátu,“ poukazuje na hlavné prekážky Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia.
Potreba komplexného riešenia
Práve unikátna platforma E-mobility Ekosystém (EES) má za cieľ pomáhať firmám s plynulým a komfortným prechodom na elektromobilitu. A to od obstarania vozidiel, cez financovanie, vybudovanie infraštruktúry a nabíjacích možností, až po využitie zelenej energie a obnoviteľných zdrojov, vrátane transparentného reportingu nákladov – tak, aby bol prechod na elektromobilitu zážitkom nielen pre firmy, ale aj pre ich zamestnancov. Platformu založili pred tromi rokmi spoločnosti Business Lease Slovakia, GreenWay, Greenlogy, Škoda Auto Slovensko, Eurowag a M3soft. Platforma konzistentne, a najmä proaktívne rieši otázky firiem a ponúka im riešenia.
Záujem o e-fleety je v súčasnosti najväčší vo firmách z odvetví financií, služieb, marketingu, IT, telekomunikácií, zdravotníctva, distribúcie, ako aj manipulačnej a skladovej techniky či donáškových služieb. A pribúdajú ďalšie. Dôvodom je často tlak materských spoločností zo zahraničia o plnenie cieľov ESG a celkovo snaha firiem o zelený imidž, no postupne sa darí odbúravať aj mýty a obavy z elektromobility. „Pre elektromobilitu sme sa nerozhodli dobrovoľne. Boli sme dotlačení materskou firmou so sídlom vo Francúzsku. Nastavil sa cieľ zníženia emisií vozidlového parku na -25% v priebehu 6 rokov,“ priznáva napríklad Michaela Balogová, Head of Procurements CE spoločnosti SPIE Elektrovod. Ako však dodáva, Zelenými iniciatívami sa meria aj ich atraktivita na akciovom trhu. Preto k súčasným 11 vozidlám, čo je 5 % flotily, chcú postupne do konca roka obstarať ďalších 9 áut.
Aj v prípade Legrand Slovensko súvisel prechod na elektromobilitu so snahou skupiny zmierniť dôsledky klimatických zmien. „Je to súčasť nášho 3-ročného CSR programu (2025-2027). Zároveň to súvisí s vnímaním trendov energetickej transformácie, ako je dekarbonizácia, decentralizácia zdrojov energie, elektrifikácia, digitalizácia, úložiská energie a elektrický management,“ pridal sa v panelovej diskusii „Ako na firemnú elektromobilitu rozumne a udržateľne“ Ján Hupka, generálny riaditeľ Legrand Slovensko.
Z čoho majú firmy obavy
Jedna vec sú ciele a potreba zmeny, a druhá obavy či prekážky, ktoré firmám často bránia v plynulom prechode. Mnohé majú napríklad predsudky týkajúce sa slabej verejnej nabíjacej infraštruktúry, no podľa managing partnera GreenWay Petra Badíka tá dávno nie je prekážkou rozvoja elektromobility. „Slovensko je z pohľadu verejnej nabíjacej infraštruktúry „prestavané“. Máme jeden z najnižších pomerov počtu BEV na jednu nabíjačku v EÚ,“ hovorí. Problémy s flexibilitou nabíjania by tak firmy mať nemali. No tie, ktoré sa už rozhodli elektrifikovať, si podľa neho uvedomujú potrebu budovať vlastnú privátnu infraštruktúru, a to nielen z pohľadu efektívnosti prevádzky (som nabitý, keď vyrážam), ale aj z pohľadu nákladov. „Nabíjanie na verejnej infraštruktúre bude vždy drahšie, ako nabíjanie na vlastnej privátnej nabíjačke. Pri väčších elektrifikáciách je tak vlastná infraštruktúra nevyhnutnosť a v ideálnom prípade spracovaná operátorom, ktorý ponúkne aj integráciu s využívaním verejného nabíjania,“ podotýka Peter Badík. Spotreba sa dá optimalizovať aj zariadeniami na výrobu zelenej energie. Za pravdu mu dáva aj Tatiana Tomková, Head of Delivery spoločnosti Eviden Slovakia. „Hlavnou výzvou pri zavádzaní elektromobility bola edukácia našich zamestnancov o tom, ako efektívne využívať elektrické vozidlá. Prechod na elektromobilitu si však vyžaduje nielen technické prispôsobenie, ale aj zmenu v správaní a prístupe,“ dodáva. Ako prízvukuje Gregor Šiškovič, Business Development Team Manager e-mobility GreenWay Infrastructure, je ideálne, ak si firmy plánujú infraštruktúru na predpokladaný, a nie aktuálny počet áut vo fleete. Online platforma GreenWay Fleet pritom pomáha firmám prehľad o verejnom a súkromnom nabíjaní, správu vodičov, staníc a reporting v reálnom čase, vďaka čomu si vedia optimalizovať náklady a plánovať rozvoj nabíjacej infraštruktúry.
Veľmi dôležitá je aj požiarna bezpečnosť. Podľa odborníčky na požiarnu ochranu a prevenciu Founder of 3MON Simony Kalinovskej sa slovenské garáže a parkovacie domy nachádzajú v rôznom štádiu pripravenosti na prechod k elektromobilite. „Staršie objekty, ktoré neboli projektované s ohľadom na požiadavky súvisiace s nabíjaním elektromobilov a ich batériami, často nespĺňajú dnešné štandardy z hľadiska detekcie, hasiaceho systému a zariadenia na odvod dymu a tepla. Na druhej strane, čoraz viac nových stavieb, najmä väčšie developerské projekty, už počítajú s integráciou moderných prvkov protipožiarnej ochrany,“ podotýka. Nová legislatíva však umožňuje požiarnikom lepšiu pripravenosť a vedomosť o hasení elektromobilov, a treba si tiež uvedomiť, že prípadov požiarov elektromobilov nie je viac než pri autách so spaľovacími motormi. A to ani v takých krajinách, ako napríklad Nórsko, kde je podiel elektromobilov na cestách už 50 %.
Ako na negatívnu kritiku
Práve zmena negatívneho imidžu by mala rozvoju e-mobility pomôcť. „Prvá vec, ktorú si mnohí predstavujú pri slovnom spojení „elektrické auto“, sú ťažkosti spojené s jeho prevádzkou. Musím priznať, že som patrila medzi týchto skeptikov. Je však dôležité, aby všetci zamestnanci rozumeli výhodám elektromobilov a uvedomili si, že na konci dňa to pre nich môže byť aj finančne výhodnejšie. Navyše, jazda na elektrických autách môže byť skutočným zážitkom pre každého automobilového nadšenca,“ hovorí Michaela Balogová. S tým súhlasí aj Tatiana Tomková, podľa ktorej bolo tiež dôležité vysvetliť zamestnancom výhody elektromobility, ako sú nižšie prevádzkové náklady či ekologický prínos. Práve vedenia firiem sú tak často ambasádormi podpory elektromobility.
Pozitívnou správou je legislatívna zmena, ktorá ovplyvňuje čistý príjem zamestnanca pri používaní služobného elektromobilu a plug-in hybridu aj na súkromné účely. Od 1. januára 2025 sa znížila sadzba zdanenia takéhoto nepeňažného príjmu z 1 % na 0,5 %. Zamestnanec tak môže oproti spaľováku skutočne usporiť, a to mesačne až 50 eur. Na odvodoch zamestnávateľa sa dá ušetriť na 1 auto v hodnote 40 000 eur s DPH až 2 300 eur za 4 roky.
Porovnateľná cena? Prichádza Elroq
Hoci celkové náklady na vlastníctvo (TCO) sú v prípade elektromobilov často výhodnejšie, vstupná investícia bola doteraz vyššia. S pozitívnou správou prichádza Škoda Auto Slovensko, ktorej model Škoda Enyaq je najpredávanejším elektromobilom na našom trhu a dominuje aj v e-fleetoch na Slovensku. Novinka v podobe kompaktného SUV Škoda Elroq zaujme nielen atraktívnym dizajnom, ale aj cenovou dostupnosťou porovnateľnou s ekvivalentnými modelmi so spaľovacím motorom. „Zároveň sa vyznačuje nadštandardným dojazdom až 580 km, rýchlym nabíjaním z 10 % na 80 % iba za 24 minút, najväčším vnútorným priestorom v triede či veľkorysým batožinovým priestorom. Jeho výhodou je aj spoľahlivosť, nízke prevádzkové náklady, komfort a praktickosť, ako aj výhodné celkové náklady na vlastníctvo vozidla (TCO – Total Cost of Ownership),“ hovorí výkonný riaditeľ Škoda Auto Slovensko Jaroslav Hercog. Spoločnosť dokonca spustila projekt „Elroqna3dni.sk“, kde si firemní klienti môžu zapožičať Elroq vrátane predplatenej nabíjacej karty v sieti partnera EES Greenway.
Znížiť náklady pomôže operák
Vstupné, ako aj prevádzkové náklady pritom dokáže firmám ešte znížiť operatívny lízing, ktorého výhodou je aj komplexnosť služieb. „Operatívny lízing zahŕňa kompletný balík – od servisu, poistenia až po správu nabíjania, čo odbremeňuje firmy od starostí,“ vysvetľuje Linda Bednáriková, Senior Business Development Manager Business Lease Slovakia. Business Lease dokonca prostredníctvom nástroja e-quick scan pomáha klientom už pri výbere vhodných modelov, optimalizácii fleetovej politiky a nastavení firemnej infraštruktúry. „Cez EV quick-scan porovnávame celkové prevádzkové náklady na súčasnú flotilu a následne na elektrifikovanú. Odporúčame, pri ktorých vozidlách má zmysel elektrifikovať. Porovnávame náklady na palivo, elektrinu a celkovo porovnávame emisie,“ dopĺňa Lucia Čišková. Výhodou, ktorú firmám prináša operatívny lízing, je aj transparentnosť nákladov. „Klienti získavajú vďaka operatívnemu lízingu jasný prehľad o celkových nákladoch na prevádzku elektromobilov, čo im pomáha pri rozhodovaní,“ dodáva Linda Bednáriková. Vďaka ďalšiemu partnerovi EES, spoločnosti Eurowag, má firma zvládnuté aj účtovníctvo elektrikovaného fleetu. Technológia Webdispečink umožňuje automatizovanú identifikáciu domáceho, firemného alebo iného nabíjania vozidla, zjednodušuje procesy a na základe užívateľom nastavených hodnôt umožňuje výpočet nákladov za domáce nabíjanie, ako aj evidenciu nabíjania na firemnú kartu.
Najčastejšie obavy firiem
- Nedostatočná infraštruktúra nabíjania: Firmy sa obávajú, že nabíjacie stanice nie sú dostatočne dostupné, najmä mimo veľkých miest alebo pri dlhších trasách.
- Dojazd elektromobilov: Častá otázka znie, či elektromobily zvládnu každodenný pracovný režim – napr. dlhšie trasy bez potreby častého nabíjania.
- Vyššia obstarávacia cena: Hoci celkové náklady na vlastníctvo (TCO) môžu byť výhodnejšie, vstupná investícia do elektromobilov je stále vyššia.
- Zložitosť v správe a optimalizácii flotily: Firmy často nemajú skúsenosti s prevádzkou elektromobilov, čo môže byť odstrašujúce.
- Legislatívne zmeny a dotácie: Nejasnosti ohľadom budúcich regulácií a štátnej podpory.
Zdroj: Business Lease Slovakia
Ako vie pomôcť operatívny lízing
- Znižuje riziko: Lízing umožňuje vyskúšať elektrické vozidlá bez nutnosti vysokých vstupných nákladov či záväzkov na dlhé obdobie.
- Komplexné služby: Operatívny lízing zahŕňa kompletný balík – od servisu, poistenia až po správu nabíjania, čo odbremeňuje firmy od starostí.
- Poradenstvo pri prechode: Business Lease poskytuje klientom odborné poradenstvo pri výbere vhodných modelov, optimalizácii fleetovej politiky a nastavení firemnej infraštruktúry prostredníctvom nástroja e-quick scan.
- Transparentnosť nákladov: Klienti získavajú jasný prehľad o celkových nákladoch na prevádzku elektromobilov, čo im pomáha pri rozhodovaní.
- Flexibilita: Vďaka možnostiam ako mid-term rental alebo testovanie e-vozidiel vopred si firmy vedia urobiť vlastný obraz a lepšie naplánovať prechod.
Zdroj: Business Lease Slovakia
Anketa:
Firmy o prechode na e-fleet
Tatiana Tomková, Head of Delivery, Eviden Slovakia
Zavádzanie elektromobility je súčasť dlhodobej stratégie znižovania uhlíkovej stopy korporácie. V rámci našich iniciatív sme začali s postupným zavádzaním plug-in hybridných a elektrických vozidiel do našej flotily. V nasledujúcich mesiacoch plánujeme pokračovať v rozširovaní našej flotily o ďalšie vozidlá a zároveň investovať do infraštruktúry pre ich dobíjanie, čo ešte viac zjednoduší prechod.
Hlavnou výzvou pri zavádzaní elektromobility bola edukácia našich zamestnancov o tom, ako efektívne využívať elektrické vozidlá. Prechod na elektromobilitu si vyžaduje nielen technické prispôsobenie, ale aj zmenu v správaní a prístupe. Bolo dôležité vysvetliť výhody elektromobility, ako sú nižšie prevádzkové náklady či ekologický prínos, a tak si získať podporu zamestnancov.
Pre nás ako zamestnávateľa bolo kľúčové poskytnúť našim zamestnancom rôzne možnosti nabíjania vozidiel. Chceli sme zabezpečiť, aby prechod na elektromobilitu bol čo najjednoduchší a najkomfortnejší, a to nielen z hľadiska samotných vozidiel, ale aj infraštruktúry, ktorá je nevyhnutná pre ich každodenné využívanie.
Ján Hupka, General Manager, Legrand Slovensko
Prechod na elektromobilitu súvisí so zameraním sa Skupiny Legrand na zmiernenie dôsledkov klimatických zmien. Je to dôležitá súčasť nášho 3-ročného CSR programu (2025-2027). Zároveň to súvisí s vnímaním trendov energetickej transformácie (dekarbonizácia, decentralizácia zdrojov energie, elektrifikácia, digitalizácia, úložiská energie, elektrický management).
Prechod sme zvolili postupný. Sme v testovacej fáze s prvým autom, aby sme zistili, čo nám to v realite prinesie a aké bariéry potrebujeme prekonať. Zatiaľ primárne riešime flexibilitu nabíjania vo väčších regiónoch pre obchodníkov a administratívne nastavenie nabíjania v domácnosti.
Michaela Balogová, Head of Procurements CE, SPIE Elektrovod
Musíme priznať, že pre elektromobilitu sme sa nerozhodli dobrovoľne. Boli sme dotlačení materskou firmou so sídlom vo Francúzsku. Nastavil sa cieľ zníženia emisií vozidlového parku na -25% v priebehu 6 rokov. Zároveň sa našimi Zelenými iniciatívami meria aj naša atraktivita na akciovom trhu. Prechod na elektromobilitu je postupný. V roku 2023 sme zakúpili 4 EV, aby sme si ich otestovali. Aktuálne sme na čísle 11,čo tvorí zhruba 5 % z nášho fleet parku a do konca roka plánujeme objednať ďalších 9 áut.
Jednou z výziev pri prechode na e-fleet bola a stále je osveta. Elektrické autá často čelia negatívnemu imidžu. Prvá vec, ktorú si mnohí predstavujú pri slovnom spojení „elektrické auto“, sú ťažkosti spojené s jeho prevádzkou. Musím priznať, že som patrila medzi týchto skeptikov. Je však dôležité, aby všetci zamestnanci rozumeli výhodám elektromobilov a uvedomili si, že na konci dňa to pre nich môže byť aj finančne výhodnejšie. Navyše, jazda na elektrických autách môže byť skutočným zážitkom pre každého automobilového nadšenca. Ďalšou výzvou je infraštruktúra nabíjania. Museli sme sa prispôsobiť plánovaniu dlhších ciest, čo je o nejakom návyku.
Elektromobily sa zatiaľ ukazujú ako spoľahlivé a efektívne, a my sme si na ne rýchlo zvykli. Hoci ešte nemáme presné analýzy, doterajšie výsledky naznačujú, že prechod na elektromobilitu bude win-win situácia pre nás zamestnancov, ale aj pre zamestnávateľa, nakoľko sme zaznamenali zníženie prevádzkových nákladov. K win-win situácii dopomohla aj znížená daň z 1 % na 0,5 %. V neposlednom rade je pozitívum aj pre našu materskú spoločnosť, že napĺňame zelené ciele, a oceňuje, že riešime okrem financií aj dopad na životné prostredie.
E-mobility Ekosystém je konzorcium firiem, ktoré dokážu spoločnými silami zabezpečiť plynulý prechod firemnej flotily smerom k elektromobilite. https://emobilityekosystem.sk