Generatívna AI dokáže zmeniť celé odvetvia

Publikované od 8. januára 2024

Domov  ──  Aktuálne  ──  Tlačové správy  ──  Generatívna AI dokáže zmeniť celé odvetvia

„Ak si želáte zistiť viac o našich produktoch, stlačte jednotku. Ak si želáte…“ A teraz si predstavte, že by vás na druhej strane niekto vypočul a na základe vašej otázky odpovedal na to, čo skutočne chcete vedieť; a poradil možno aj s tým, o čom ste netušili, že vedieť potrebujete. Dnes to už nemusí byť živý človek – umelá inteligencia prináša nové možnosti do celého biznisového sveta.

„Generatívna umelá inteligencia sa dokáže nielen niečo ‚naučiť‘, ale na základe naučeného dokáže niečo nové vytvoriť,“ vysvetľuje odborník spoločnosti Eviden Roman Body, prečo takáto AI môže v najbližších rokoch zmeniť spôsob práce v celých odvetviach.

Kým spočiatku nový nástroj očaroval bežných používateľov najmä svojou schopnosťou tvoriť fascinujúce obrázky a zabávať zmysluplným dialógom na rôzne témy, jeho skutočné silné stránky možno najefektívnejšie využiť v podnikovom prostredí. „Je to ideálny nástroj napríklad pre prácu s textom – či už potrebujeme spraviť súhrn rozsiahlejšieho celku alebo naopak, potrebujeme nejaký krátky odsek rozpísať a rozšíriť,“ hovorí R. Body. „Generatívna umelá inteligencia dokáže analyzovať vstupné dáta a vychádza priamo z nich.“

 

Šikovný asistent

Práve túto vlastnosť využíva aj AI pomocník od spoločnosti Eviden. Knowledge Pilot na rozdiel od verejne dostupných bezplatných nástrojov neponúka všeobecné odpovede, ale presné informácie na mieru. Používateľ jednoducho s pomocou tohto nástroja načíta vstupné dáta – Knowledge Pilot dokáže spracovať štruktúrované, čiastočne štruktúrované i neštruktúrované údaje v rôznych formátoch, vrátane textu, audia i videa a to takmer v nulovom čase.

Je v zásade jedno, čoho sa podklady týkajú. „Môže ísť o súbor interných smerníc v organizácii. Môže to byť zbierka zákonov. A môžu to byť návody na používanie produktov. Knowledge Pilot od Evidenu dokáže podklady zanalyzovať a na ich základe podávať konkrétne odpovede, ktoré rešpektujú kontext dopytu,“ hovorí expert Evidenu.

Na otázku, týkajúcu sa napríklad pridania nového dodávateľa, ponúkne postup, fungujúci v organizácii, namiesto všeobecných informácií z internetu.

 

Dôveryhodný zdroj

Vo svojich odpovediach sa odvoláva na presné zdroje; jediný klik používateľa privedie k dokumentu, z ktorého Knowledge Pilot v konkrétnej časti odpovede čerpal. Zvedavý používateľ sa dostane i k vysvetleniu logického postupu, ktorým umelá inteligencia zdôvodňuje, prečo takú odpoveď zvolila.

Dáta, ktoré používateľ zadá, pritom nie sú využívané na trénovanie AI modelu a organizácia si nad nimi zachováva plnú kontrolu.

Generatívnu umelú inteligenciu môžu využiť napríklad call centrá, kde dokáže zanalyzovať prepis rozhovoru a na jeho základe naformulovať marketingový e-mail, ktorý zákazníkovi ponúkne ďalšie riešenia na mieru.

Vhodným adeptom sú aj rôzne helpdesky. „Dnes sú mnohé z nich zahltené ticketmi a tie s nižšou prioritou sú prirodzene na konci zoznamu. Často sú to však jednoducho zodpovedateľné otázky, no používatelia musia na odpovede čakať aj celé dni. Nástroj s umelou inteligenciou by dokázal dopyt spracovať a zodpovedať okamžite,“ vysvetľuje expert spoločnosti Eviden.

 

Široké uplatnenie

Uplatnenie si nástroj s generatívnou AI nájde napríklad aj v poisťovníctve, pri kontrole kvality, v zdravotníctve pri formulácii prepúšťacích správ, v obchode pri vytváraní ponúk a sumarizácii podkladov alebo v oblasti ľudských zdrojov vie pomôcť s opisom pracovných pozícií. Už dnes si generatívnu umelú inteligenciu pochvaľujú programátori – je neoceniteľným pomocníkom pri písaní kódu, vytváraní testov či písaní dokumentácie.

„Toto sú zároveň odvetvia, kde chýbajú pracovné sily. Nasadenie generatívnej umelej inteligencie dokáže zvýšiť produktivitu o 30-40 %. Ide pritom o nízky náklad, ktorý prináša veľké výsledky,“ hovorí odborník spoločnosti Eviden.

Práca nad dokumentmi však nie je jediné odvetvie, ktoré umelá inteligencia dokáže zmeniť. „Ak potrebujete identifikovať obchodné scenáre, ktoré dokážu rýchlo priniesť hodnotu, či zapojiť umelú inteligenciu do svojich jedinečných procesov alebo sa popasovať so súladom s reguláciami či bezpečnostnými rizikami, s tým všetkým vám v spoločnosti Eviden vieme pomôcť,“ hovorí odborník.

Eviden nedávno oznámil aj novú strategickú spoluprácu s Amazon Web Services. Obe spoločnosti tak umožnia zákazníkom Evidenu spoločne vytvárať nové riešenia, založené na práci s dátami a využívajúce umelú inteligenciu.

O spoločnosti Atos

Atos je globálnym lídrom v oblasti digitálnej transformácie s približne 82 000 zamestnancami a s ročným obratom približne 10 miliárd eur. Ako európska jednotka v oblasti kybernetickej bezpečnosti, cloudu a vysokovýkonného výpočtového výkonu poskytuje skupina na mieru šité end-to-end riešenia pre všetky priemyselné odvetvia v 69 krajinách sveta. Atos je priekopníkom v oblasti dekarbonizačných služieb a produktov, a zaväzuje sa k bezpečnej a dekarbonizovanej digitálnej budúcnosti pre svojich klientov. Atos je SE (Societas Europaea) a je kótovaný na Euronext Paris. Účelom spoločnosti Atos je pomáhať navrhovať budúcnosť informačného priestoru. Jej odborné znalosti a služby podporujú rozvoj znalostí, vzdelávania a výskumu v multikultúrnom prístupe a prispievajú k rozvoju vedeckej a technologickej excelencie. Na celom svete umožňuje skupina svojim zákazníkom, zamestnancom a členom spoločnosti žiť, pracovať a rozvíjať sa udržateľne v bezpečnom a zabezpečenom informačnom priestore. Spoločnosť Atos pôsobí v Slovenskej republike od 1. októbra 2011 po akvizícii spoločnosti Siemens IT Solutions and Services, s.r.o.

O spoločnosti Eviden

Eviden je lídrom novej generácie v oblasti digitálnej transformácie založenej na dátach, dôveryhodnosti a udržateľnosti, s bohatým portfóliom patentovaných technológií. S celosvetovo vedúcimi pozíciami v oblasti pokročilého výpočtového výkonu, bezpečnosti, AI, cloudu a digitálnych platforiem poskytuje hlboké odborné znalosti pre všetky priemyselné odvetvia vo viac ako 47 krajinách. Spája 41 000 svetových talentov a rozširuje možnosti dát a technológií naprieč digitálnym kontinuom, teraz i pre budúce generácie. Eviden je spoločnosť skupiny Atos s ročným obratom približne 5 miliárd eur. Eviden prevádzkuje obchodnú činnosť pod nasledujúcimi značkami: AppCentrica, ATHEA, Cloudamize, Cloudreach, Cryptovision, DataSentics, Edifixio, Engage ESM, Evidian, Forensik, IDEAL GRP, In Fidem, Ipsotek, Maven Wave, Profit4SF, SEC Consult, Visual BI, X-Perion. Eviden je registrovaná ochranná známka. © Eviden SAS, 2025.

O spoločnosti Tech Foundations

Tech Foundations je obchodná línia skupiny Atos, ktorá je lídrom v oblasti spravovaných služieb. Zameriava sa na hybridnú cloudovú infraštruktúru, skúsenosti zamestnancov a technologické služby prostredníctvom dekarbonizovaných, automatizovaných a AI-riadených riešení. Jej 41 000 zamestnancov posúva to, na čom záleží, pre podniky, inštitúcie a komunity na celom svete. Pôsobí v 69 krajinách s ročným obratom približne 5 miliárd eur.

Kontakt pre médiá

Sylvia Žažová

Head of Marketing & Communications